Chceš se naučit koučovat? Projdi výcvikem koučování, startujeme ve čtvrtek 3. 7. 2025, otevíráme možnost přihlášek.

Jak oslavit pokrok klienta při koučování?

Dnes budu reagovat na dotaz, který dostáváme poměrně často:

„Jak oslavit pokrok klienta?“

Je to jeden z ukazatelů PCC úrovně, konkrétné bod 8.8, a říká: „Kouč oslavuje pokrok a učení klienta.“

Jak ale oslavit pokrok klienta, aniž by kouč nebyl při provedení neautentický, strojový a hodnotící nebo nepůsobil rodičovsky či naopak až nepřiléhavě infantilně?

Před několika týdny jsem si všiml opravdu hezkého „koučovacího tahu“, jak oslavit pokrok a učení klienta v závěru setkání, který použil jeden z našich koučů v nahrávce pro individuální mentoring. Dnes se chci právě o tento „tah“ a pár dalších tipů s vámi podělit. Zaměřil jsem se specificky na závěr setkání, kde je ocenění pokroku klienta nejpřirozenější, avšak nemusí přijít pouze tam. Pokrok je možné „oslavovat“ kdykoliv, klidně v průběhu či na začátku setkání!

A teď už slíbené praktické tipy, jak na to:

Příklad 1: 
Klient: „Hele, je fakt hezký, na co jsem si dnes přišel.“
Kouč: „Vnímám na tobě tu radost z toho, na co jsi v dnešním setkání přišel! Už teď jsem zvědavý, co na základě toho přijde!“

Klient: „No, to bude fakt zábava praktikovat!“
Kouč: „Přeji tedy hodně zábavy při praktikování. Ať se ti v tom daří!“

Příklad 2: 

Kouč: „Vnímáš, že je vhodný čas na to, abychom mohli dnešní setkání začít uzavírat?“
Klient: „Jo, takhle mi to přijde fajn. Probrali jsme to důležité.“
Kouč: „Jak bys dnešní setkání uzavřel?“
Klient: „Asi jen zopakováním toho, že když opravdu chci, dokážu neskutečný věci. A že se mi tím hovorem fakt ulevilo.“
Kouč: „Všímám si té úlevy, o které mluvíš… Sledovat tvůj postup a energii, kterou si vložil  do dnešního setkání, bylo skutečně inspirující!“
Klient: „Díky, toho si vážím!“

Jak jste si ve všech případech mohli všimnout, kouč jednoduše projevuje zájem o klienta

a doprovází to popřáním či oceněním. Je zkrátka na klienta napojený a reaguje na jeho prožitky. Není tedy asi žádným překvapením, že dalším důležitým aspektem

u správného provedení tohoto markeru je sladění s emocemi klienta, zvlášť s jejich intenzitou. Pokud je kouč více emoční než klient nebo používá k vyjádření emocí zcela jiná slova, může se stát, že mu klient takové ocenění zkrátka neuvěří. 

V těchto situacích je tedy obzvláště důležité být s klientem „na stejné vlně“.

Chcete vaše koučovací dovednosti ještě více prohloubit a nechat si je certifikovat? Přidejte se na čekací listinu Rozdílového výcviku pro ACC nebo PCC úroveň. Pokud jste ještě neabsolvovali žádný kurz nebo výcvik koučování, tak mrkněte na Výcvik koučování s certifikací.

Sdílejte

Zajímá vás to? Pojďme to probrat.

Nebo jednoduše zavolejte:
Michal Holub
Jan Studený