Chceš se naučit koučovat? Projdi výcvikem koučování, startujeme ve čtvrtek 3. 7. 2025, otevíráme možnost přihlášek.
Dnes budu reagovat na dotaz, který dostáváme poměrně často:
„Jak oslavit pokrok klienta?“
Je to jeden z ukazatelů PCC úrovně, konkrétné bod 8.8, a říká: „Kouč oslavuje pokrok a učení klienta.“
Jak ale oslavit pokrok klienta, aniž by kouč nebyl při provedení neautentický, strojový a hodnotící nebo nepůsobil rodičovsky či naopak až nepřiléhavě infantilně?
Před několika týdny jsem si všiml opravdu hezkého „koučovacího tahu“, jak oslavit pokrok a učení klienta v závěru setkání, který použil jeden z našich koučů v nahrávce pro individuální mentoring. Dnes se chci právě o tento „tah“ a pár dalších tipů s vámi podělit. Zaměřil jsem se specificky na závěr setkání, kde je ocenění pokroku klienta nejpřirozenější, avšak nemusí přijít pouze tam. Pokrok je možné „oslavovat“ kdykoliv, klidně v průběhu či na začátku setkání!
A teď už slíbené praktické tipy, jak na to:
Příklad 1:
Klient: „Hele, je fakt hezký, na co jsem si dnes přišel.“
Kouč: „Vnímám na tobě tu radost z toho, na co jsi v dnešním setkání přišel! Už teď jsem zvědavý, co na základě toho přijde!“
Klient: „No, to bude fakt zábava praktikovat!“
Kouč: „Přeji tedy hodně zábavy při praktikování. Ať se ti v tom daří!“
Příklad 2:
Kouč: „Vnímáš, že je vhodný čas na to, abychom mohli dnešní setkání začít uzavírat?“
Klient: „Jo, takhle mi to přijde fajn. Probrali jsme to důležité.“
Kouč: „Jak bys dnešní setkání uzavřel?“
Klient: „Asi jen zopakováním toho, že když opravdu chci, dokážu neskutečný věci. A že se mi tím hovorem fakt ulevilo.“
Kouč: „Všímám si té úlevy, o které mluvíš… Sledovat tvůj postup a energii, kterou si vložil do dnešního setkání, bylo skutečně inspirující!“
Klient: „Díky, toho si vážím!“
Jak jste si ve všech případech mohli všimnout, kouč jednoduše projevuje zájem o klienta
a doprovází to popřáním či oceněním. Je zkrátka na klienta napojený a reaguje na jeho prožitky. Není tedy asi žádným překvapením, že dalším důležitým aspektem
u správného provedení tohoto markeru je sladění s emocemi klienta, zvlášť s jejich intenzitou. Pokud je kouč více emoční než klient nebo používá k vyjádření emocí zcela jiná slova, může se stát, že mu klient takové ocenění zkrátka neuvěří.
V těchto situacích je tedy obzvláště důležité být s klientem „na stejné vlně“.
Chcete vaše koučovací dovednosti ještě více prohloubit a nechat si je certifikovat? Přidejte se na čekací listinu Rozdílového výcviku pro ACC nebo PCC úroveň. Pokud jste ještě neabsolvovali žádný kurz nebo výcvik koučování, tak mrkněte na Výcvik koučování s certifikací.