Chceš se naučit koučovat? Projdi výcvikem koučování, startujeme ve čtvrtek 3. 7. 2025, otevíráme možnost přihlášek.

Jak na navazující setkání v koučování s klientem?

Vrtá vám hlavou, jak co nejlépe uchopit navazující setkání? Máte nového klienta na dlouhodobou spolupráci a chcete mu být jako kouč maximálně užiteční? Máte pocit, že vaše setkání nenavazují úplně tak, jak by bylo třeba? Pokud jste alespoň na jednu otázku odpověděli ano, tak dnešní tip je přesně pro vás!

Z naší zkušenosti se v mnoha koučovacích knihách i kurzech klade důraz především na to, jak postupovat v prvním setkání. Jak a co provést v navazujících setkáních se však už tak často neprobírá. Z naší zkušenosti je při druhém, třetím, pátém… setkáním dobré zohlednit určitá specifika, která zvyšují účinnost koučování. 

Zkuste navazující setkání s klientem začít takto

„Chceš dnes začít tím, že projdeme, co se událo od posledního setkání, nebo je něco důležitého, co bys chtěl hned na začátku setkání otevřít?”

V koučovacím přístupu zaměřeném na řešení používáme na začátku setkání otázky typu: „Co se zlepšilo od našeho posledního rozhovoru?“ Tím směřujeme klientovu pozornost na pokrok, kterého dosáhl. Vzbuzuje to naději, oslavuje úspěchy a obecně to klienta posiluje. Pokud má však klient již něco na mysli, a je to pro něj důležité, je lepší zaměřit se právě na toto jeho důležité téma, než lpět za každou cenu na rekapitulaci. Rozhodně není dobré předpokládat, že víme, kam by se měl klient v koučovacím setkání ubírat, aniž bychom si to v partnerství s ním neověřili.

Obecně můžete v navazujícím setkání zažít jeden z následujících scénářů

1) Klient chce rekapitulaci, tedy prozkoumat, co se od posledního setkání zlepšilo

V tomto případě je užitečné ptát se na to, co klient udělal a jaký to mělo dopad. Dále pak kdo si tohoto dopadu či změny všiml, čeho konkrétně si všiml(i) nebo co se klient o sobě v souvislosti s tímto tématem dozvěděl. 

Když s klientem probereme vše, co se mezi setkáními naučil, co se zlepšilo nebo pokud klient sám naznačí, že je již čas jít dál, je dobré se domluvit na tom, zda budeme v dnešním setkání pokračovat v práci na stejném tématu jako minule nebo jestli přejdeme k něčemu zcela novému.

2) Klient na začátku navazujícího setkání ihned přichází s důležitým tématem a rekapitulace pro něj není tak zajímavá

Pravděpodobně se jedná o zcela nové téma, které se s tím předešlým moc nesouvisí. V tom případě s navazujícím setkáním zacházíme tak, jako by to bylo setkání první. Řešíme tedy společný projekt (ptáme se: „Co má koučování přinést za rozdíl?”), vytvoříme koučovací dohodu, abychom měli jasnější co by mělo dané setkání přinést a zjišťujeme, jaké úspěchy klient již v minulosti v daném tématu zažil a dopodrobna popisujeme, jak bude vypadat preferovaná budoucnost a kudy k ní vede cesta.

3) Klient chce pokračovat ve stejném tématu, ale chce se podívat na jiný aspekt dané tématiky

Například máme klienta, který by rád zlepšil svůj time management. V prvním setkání jsme mluvili o tom, jak může docílit toho, aby ráno vstával dříve. Na druhém setkání se však může chtít zabývat dokončením úkolů, které nazývá jako vysilující. Obecné téma je tedy stejné, ale setkání se týkají různých „podtémat“. V takovém případě někdy není nutné do detailu rozebírat to, jak by měla vypadat preferovaná budoucnost, protože by to bylo jen opakování toho, co už klient popisoval na prvním setkání. Setkání tedy může rovnou přejít od koučovací dohody (nezapomínejte se ptát na to, proč je to pro klienta důležité, jaký dopad bude mít dosažení touženéhocíle na jeho život atd.) přímo k prozkoumávání úspěšné minulosti, čili k pohledu na to, kdy klient již dokázal něco podobného tomu, o co usiluje v aktuálním setkání.

Jako bonus jsme pro vás vytvořili diagram, který vás může inspirovat právě v tom, jak ve spolupráci s klientem strukturovat navazující setkání.

Věříme, že byl pro vás tento článek užitečnou inspirací a že se vám s klienty bude dařit realizovat skvělá navazující setkání.

Pokud máte pocit, že by bylo dobré posunout vaše koučovací dovednosti zase o kus dál, možná je ten pravý čas vybrat si některý z našich výcviků, ve kterém vás na vámi vysněnou úroveň doprovodíme.

Sdílejte

Zajímá vás to? Pojďme to probrat.

Nebo jednoduše zavolejte:
Michal Holub
Jan Studený