Chceš se naučit koučovat? Projdi výcvikem koučování, startujeme ve čtvrtek 3. 7. 2025, otevíráme možnost přihlášek.

5 způsobů, jak klást silné koučovací otázky

Věřím, že sílu otázky dělá hlavně kontext, v jakém je otázka položena. Když bych však měl vybrat typ otázek, které bych označil za silné, zmínil bych otázky zaměřené na tvorbu preferované budoucnosti.

Čím jsou tak silné? Zvou klienta k zamyšlení nad žádoucí budoucností a posléze k velmi detailnímu popisu obrazu této budoucnosti. Možná jste si u svých klientů všimli, že když za vámi přichází se svými tématy, často vykreslují velice detailní obraz svých problémů. To, co již tak detailní není, nebo v některých případech úplně chybí, je popis obrazu toho, co chtějí. Skutečný posun se ale většinou děje ve chvíli, kdy se detailní obraz preferované budoucnosti stane barvitějším a silnějším než detailní popis problému.

Dnes s vámi chci sdílet 5 způsobů, jak klást silné otázky a vytvářet detailní obraz preferované budoucnosti.

Tradiční zázračná otázka

Jeden z nejčastěji používaných způsobů je použití takzvané zázračné otázky. V praxi konverzace s použitím zázračné otázky vypadá např. takto: 

Klient přišel s bohatým popisem toho, co nefunguje v jeho přístupu k vedení lidí.

Dohoda s klientem na setkání by např. byla, že si klient chce pomocí setkání uvědomit, co je styl vedení, ve kterém se cítí dobře.

Kouč: „Když by sis představil, že po našem koučování uděláš vše, co chceš dnes udělat. Den se přiblíží ke svému konci a ty jdeš pomalu spát. A zatímco spíš, stane se zázrak. A tím zázrakem je, že všechno, o čem jsi v popisu situace mluvil, nebo možná ani nemluvil, je rázem vyřešeno. Ale protože spíš, nemůžeš vědět, že se tento zázrak stal. Podle čeho po probuzení poznáš, že se musel stát zázrak a ty sis už uvědomil, co je tvůj styl vedení, ve kterém se cítíš dobře?“

Klient: ………

Kouč: „Čeho dál si všímáš?“

Klient: ………

Kouč: „Čeho si ostatní lidé všímají? Co jim říká, že se ti stal zázrak?“

Klient: ………

Kouč: „Jak na to reagují?“

Klient: ………

Kouč: „Jak reaguješ ty na jejich reakce?“

Staňte se verzí sebe sama, kterou chcete být

Další osvědčenou variantou je položit klientovi otázku na preferovanou budoucí verzi sebe sama. Řekněme, že klient mluvil o tom, že se necítí vůbec jistě ve vedoucí pozici a že je vedení pro něj aktuálně něčím skutečně namáhavým.

Kouč: „Kým chceš ve spojitosti s vedením být?“ 

Klient: „Hmm, sebevědomým a jistým leaderem.“

Kouč: „Předpokládejme, že jsi se stal tímto sebevědomím a jistým leaderem. Co by byla první známka toho, že jím už skutečně jsi? Podle čeho bys to poznal?“

Klient: „No podle svýho klidu a taky podle toho, že bych odcházel opravdu v 16:00 domů

s čistou hlavou…“

Kouč: „Kdo jiný si všimne toho, že tím sebevědomým a jistým leaderem jsi?“

Klient: ………

Kouč: „Čeho by si všiml(i)?“

Klient: ………

Kouč: „Jak na to bude/budou reagovat?“

Stroj času

Tímto zajímavým způsobem, můžete klienta doslova přenést do budoucnosti. Jak na to? Zjistěte, v jaké chvíli pozná, že dosáhl toho, čeho chce dosáhnout. Pak se jednoduše zeptejte: „Když by sis představil, že vstupuješ do stroje času. A najednou to, co jsi před chvílí popisoval, že leží v budoucnu, se děje už teď…“ 

Nechte klienta opravdu vžít do situace přesunu časem a pak se zeptejte například na následující otázky:

„Čeho by sis všiml, že je jinak?“ 

„Kdo jiný si toho všimne?“

„Čeho si všimne?“

„Jak na to bude reagovat?“

„Jak na tyto reakce budeš reagovat ty?“

Metafora

Pokud se vám stane, že klient používá metaforu toho, v koho by chtěl vyrůst, máte vyhráno! Pokud už klient sám s jakoukoliv metaforou přijde, použití silné otázky je totiž velice jednoduché. Zkrátka s ním projdete tuto metaforu. Řekněme, že klient v kontextu vedení lidí mluví o tom, že by chtěl být kapitánem lodi, ale přitom se aktuálně vnímá spíš jako údržbář. 

Mohli byste se zeptat:

„A kdyby ses z údržbáře stal kapitánem, co by bylo jiné?“ 

A poté navázat otázkami na povšimnutí změn, jako jsou třeba:

„Čeho si na sobě všímáš, když už jsi kapitánem?“

„Čeho si na tobě všímá posádka?“

…atp.

Pokud s klientem procházíte metaforou, je opravdu důležité při vytváření otázek zohlednit jeho jazyk a výrazy!

Čeho si klient cení

Možná klient zmiňuje něco, čeho si opravdu cení nebo co je pro něj v životě hodnotné. Mohl by např. povědět, že to, čeho si opravdu cení, je „vůdcovství a sebevědomí“. 

Můžete na to navázat a pozvat klienta, aby prozkoumal následující:

„Čeho si ceníš na vůdcovství a sebevědomí?“ 

„Co je pro tebe důležité na vůdcovství a sebevědomí?“ 

„Co pro tebe vůdcovství a sebevědomí představuje?“

„Jak zažíváš sám sebe, když jsi vůdčí a sebevědomý?“

„Čeho si na tobě všímají lidi v týmu, když jsi vůdčí a sebevědomý?“

Jak jste si na příkladech výše mohli všimnout, téměř nikdy to v koučovacím setkání není o jedné silné otázce, která vše změní. Ano, občas se může stát, že kouč položí otázku, která je opravdu nápomocná a zažehne u klienta určitý posun. Ke skutečnému posunu však vede spíše koncepce silných otázek vycházejících z jazyka klienta, která způsobí ten skutečný posun vpřed. Jde o nastartování změny způsobu přemýšlení, o změnu perspektivy a hlavně o přesměrování pozornosti z problému na řešení. Pokud budujeme silný, barvitý obraz řešení, tak obraz problému bledne, ztrácí na atraktivitě a zasouvá se „někam dozadu“ v mysli. Jak s Michalem rádi říkáme: „Kam směřujeme pozornost, to se posiluje.“

Některé otázky v tomto článku byly použity v základním tvaru, tedy v duchu jakési šablony. Vy však jejich tvar můžete, a pro skvělé výsledky téměř musíte, upravovat na základě klientova jazyka a jeho stylu vyjadřování. To na síle těchto otázek ještě více přidá. 

 

Pokud máte pocit, že by bylo dobré posunout vaše koučovací dovednosti zase o kus dál, možná je ten pravý čas vybrat si některý z našich výcviků, ve kterém vás na vámi vysněnou úroveň doprovodíme.

Sdílejte

Zajímá vás to? Pojďme to probrat.

Nebo jednoduše zavolejte:
Michal Holub
Jan Studený