Chceš se naučit koučovat? Projdi výcvikem koučování, startujeme ve čtvrtek 3. 7. 2025, otevíráme možnost přihlášek.

25 koučovacích otázek pro facilitaci růstu klienta

Pojďme se dneska bavit o poslední 8. kompetenci ICF „Facilituje klientův růst“. Koučům často kvůli nepochopení této kompetence unikají příležitosti.

Skutečnost, že se jedná o poslední klíčovou kompetenci, někdy vede kouče k tomu myslet si, že „učení a růst“ se děje pouze na konci koučovacího setkání.

V nejlepším případě se však na učení a růst klienta kouč zaměřuje neustále, tzn. před setkáním, na začátku setkání, během setkáním, při shrnování a plánování a v závěru setkání. 

Slyšeli jste už následující?

„Všímejte si užitečných změn a zesilujte je.“

(citát Gregoryho Batesona)

Dnes se s vámi chceme podělit o to, jak facilitaci klientova růstu provést v praxi.

Před setkáním

Zeptejte se klienta, zda chce strávit nějaký čas rozhovorem o tom, co bylo lepší od doby, kdy jste spolu mluvili naposledy, pokud souhlasí:

  • Co bylo lepší než dříve?
  • Čím jsi k tomu přispěl(a)?
  • Co jsi se z tohoto zážitku/akce/experimentu naučil(a)?
  • (I kdyby se klientovi něco nedařilo nebo něco dopadlo špatně): Co si z toho bereš?

 

Na začátku setkání, když definujete dohodu

Nechytejte se hned první formulace, kterou klient vysloví v souvislosti s tím, co by mu setkání mělo přinést, více to prozkoumejte:

  • Předpokládejme, že ti dnešní setkání přinese to, co chceš – jaký to bude mít vliv na tvůj život?
  • Co je na tom pro tebe důležité?
  • Jaký rozdíl, to má v tvém životě způsobit?
  • Co už si se o tomto tématu dozvěděl?
  • Co by si rád měl na konci setkání?

 

Během setkání

Když u klienta zpozorujete tzv. „AHA-moment“, vhled, nápad, cokoli, kdy se klient evidentně posouvá vpřed, všimněte si toho, zeptejte se klienta, zda s ním můžete něco sdílet a sdělte mu to:

  • Vnímám, jako by se ti změnila energie… (nechte klienta reagovat). Co se teď v tobě odehrává?
  • Vidím na tvé tváři široký úsměv… (nechte klienta reagovat). Co k tobě teď přišlo
  • Slyším, že chceš zkusit XY… (nechte klienta reagovat). Je to něco, co si chceš nyní zaznamenat?

 

Při shrnování a plánování

  • Zeptejte se klienta na jeho poznatky ze setkání na úrovni kdo, co a jak:
  • Co jsou pro tebe ty hlavní body dnešního setkání?
  • Podle čeho poznáš, že se posouváš? A potom… Čeho si všimnou ostatní?
  • Jak poznáš, že jdeš správným směrem?
  • S čím bys chtěl(a) experimentovat?
  • Co jsi se o sobě v dnešním setkání dozvěděl(a)?

 

V závěru setkání

  • Podpořte klienta ve vybudování užitečného systému zodpovědnosti:
  • Co už o sobě víš? Jsi typ, kdo prostě jde a dělá to, co naplánoval nebo bys chtěl(a), abychom se trochu zamysleli nad tím, jak to vše zvládnout?
  • Na stupnici 1-10, kde 10 je maximální jistota, jak moc jsi si jistý/á, že uděláš, co sis naplánoval(a)? Pokud řekne např. 7, tak se ptejte: Co by ti dodalo ještě větší sebedůvěru?
  • Jak si budeš připomínat…XY?
  • Kdyby se stalo, že sejdeš z cesty, co tě vrátí zpět?

Doporučujeme to zažít s klienty. Budeme rádi, když s námi potom budete sdílet, jaký to mělo dopad. 

Chcete vaše koučovací dovednosti ještě více prohloubit a nechat si je certifikovat? Přidejte se na čekací listinu Rozdílového výcviku pro ACC nebo PCC úroveň. Pokud jste ještě neabsolvovali žádný kurz nebo výcvik koučování, tak mrkněte na Výcvik koučování s certifikací.

Sdílejte

Zajímá vás to? Pojďme to probrat.

Nebo jednoduše zavolejte:
Michal Holub
Jan Studený