Chceš se naučit koučovat? Projdi výcvikem koučování, startujeme ve čtvrtek 3. 7. 2025, otevíráme možnost přihlášek.
Pojďme se dneska bavit o poslední 8. kompetenci ICF „Facilituje klientův růst“. Koučům často kvůli nepochopení této kompetence unikají příležitosti.
Skutečnost, že se jedná o poslední klíčovou kompetenci, někdy vede kouče k tomu myslet si, že „učení a růst“ se děje pouze na konci koučovacího setkání.
V nejlepším případě se však na učení a růst klienta kouč zaměřuje neustále, tzn. před setkáním, na začátku setkání, během setkáním, při shrnování a plánování a v závěru setkání.
Slyšeli jste už následující?
„Všímejte si užitečných změn a zesilujte je.“
(citát Gregoryho Batesona)
Dnes se s vámi chceme podělit o to, jak facilitaci klientova růstu provést v praxi.
Před setkáním
Zeptejte se klienta, zda chce strávit nějaký čas rozhovorem o tom, co bylo lepší od doby, kdy jste spolu mluvili naposledy, pokud souhlasí:
Nechytejte se hned první formulace, kterou klient vysloví v souvislosti s tím, co by mu setkání mělo přinést, více to prozkoumejte:
Když u klienta zpozorujete tzv. „AHA-moment“, vhled, nápad, cokoli, kdy se klient evidentně posouvá vpřed, všimněte si toho, zeptejte se klienta, zda s ním můžete něco sdílet a sdělte mu to:
Doporučujeme to zažít s klienty. Budeme rádi, když s námi potom budete sdílet, jaký to mělo dopad.
Chcete vaše koučovací dovednosti ještě více prohloubit a nechat si je certifikovat? Přidejte se na čekací listinu Rozdílového výcviku pro ACC nebo PCC úroveň. Pokud jste ještě neabsolvovali žádný kurz nebo výcvik koučování, tak mrkněte na Výcvik koučování s certifikací.